Månadens objekt – Slöjd

Skolmuseet dec 2013 001

”ÄRA VARE GUD I HÖJDEN
DETTA HAR JAG GJORT I SLÖJDEN!”
Skolämnet slöjd är unikt för Norden och har sedan 1800-talets slut varit en viktig del av den svenska skolundervisningen.
Ämnet har fostrat både goda husmödrar och skickliga kirurger samt utvecklat känslan för färg och form.
De alster eleverna fick göra var knutna till undervisningen. Först stod på schemat att göra avtorkare för stålpennorna. Man klippte till ett antal runda tygbitar och fäste ihop dem i mitten.
I syslöjden använde man nålar och behövde därför ett nålbrev, de ofärdiga arbetena förvarades i en arbetspåse.
För att skydda sina kläder i slöjdsalen behövdes ett förkläde så även i hemkunskapen och där var det även tvunget att täcka håret med en snibb. Grytlappar för hemkunskapen virkades och sydde.
I gymnastikundervisningen hade man gymnastikdräkt och den förvarades i en gymnastikpåse.
För hemmet tillverkades smörknivar i ene och träskålar. Vackra dukar broderades för borden hemma.
Andra alster var fågelholkar, lampfötter, ljusstakar, nattsärkar mm.
På 1940-talet ersattes ”syslöjden” med textilslöjd och ämnet avskaffades 1980.